Sidor

lördag 3 maj 2014

Lekfull konst i Frodeparken

På min cykeltur för att inhandla ny verktygslåda igår valde jag en ny hemrutt. Vid nya Uppsala resecentrum byggs nu flera bostadshus. Staden förtätas och nya stadsvyer bildas. Ett av husen har nordens största solcellsfasad på ett bostadshus. Hela frontfasaden mot järnvägen är täckt av svarta solcellsplattor. Riktigt snyggt tycker jag. De fina gamla husen på andra sidan har fått en helt ny utsikt.

Jag förväntade mig bara en vanlig cykelväg mellan huset och möttes av ett fantastiskt parkstråk. "Pärlor på rad" heter landslapsarkitektprojektet som skapats av Tema landskapsarkitekter. I det smala utrymmet mellan husen har de lyckats skapa små platser för möten och lek. Det som fick mig att stanna cykeln var en vindlande lekskulpturen i i metall. När jag klivit av cykeln och börjat fota upptäckte jag flera bedårande mindre skulpturer i form av gnagare, katt och kaniner.

Jag har sökt efter vem/vilka som är konstnär bakom skulpturerna, både på plats och nu på nätet, utan att hitta någon uppgift. Det är lite konstigt... Jag återkommer om jag får besked.

Den vindlande lekskulpturen skulle kunna vara en bra inspirationskälla för trådkonstprojekt med elever i slöjden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar