Sidor

fredag 2 september 2016

En slöjduppgift som rymmer mycket

Treorna får köra samma uppgift som jag nu kört i flera år. Jag gillar faktiskt uppgiften mer och mer. Den är en perfekt introuppgift och rymmer många bra startmoment. Jag har tidigare skrivit om uppgiftens fantasiträningskvaliteter och jag har skrivit om uppgiftens möjligheter att prata om slöjd och budskap.

Uppgiften rymmer även att eleverna får bekanta sig med begreppet trä. De får genom egen erfarenhet möta att det finns olika slags trä som beter sig på olika sätt. de får upptäcka att ibland är det hårt och ibland är det mjukt, ibland spricker det och ibland går det hur bra som helst. Jag uppmanar eleverna att vara nyfikna och fundera, reflektera över hur det kan komma sig att det blir som det blir. Det här blir möjligt eftersom budbärarna får se ut egentligen hur som helst. Det gör ingenting alls om det spricker eller om spiken blir sned. Det är istället väldigt bra att det händer för då får vi tillfälle att reflektera och lära.

Vi brukar prata om det här med träets egenskaper när vi har vår slutsamling. Här är ett exempel från 2013 och här är min reflektion kring det.

Uppgiften ger dessutom möjlighet att öva på eget driv, egen problemlösning, förmågan att hjälpa varandra och samarbeta. Och sedan får vi inte glömma miljöaspekten. Vårt material är ju spillvirke.

Nederst till höger: det här arbetsområdets startpärla träs på.
I den här slöjduppgiften är det bra om det spricker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar