Sidor

fredag 16 maj 2014

Att reducera en slöjduppgift

Jag valde att plocka bort ett moment från vårens årskurs 4 gruppers flätningsprojekt. Tidigare har jag introducerat pelarborren för fyrorna och låtit dem borra några av pinnhålen i korgarna med maskinen och resten med drillborr. För vårens grupper fungerade det bra att ha lite mer "rena" arbetsområden.

Jag ville dock gärna introducera pelarborren och då behövde jag ett nytt arbetsområde med fokus på just pelarborrmomentet. Så här sent på terminen kunde det inte bli något tidsomfattande arbetsområde. Jag hade iakttagit att det på skolgården uppmålade tre-i-rad-spelet varit omåttligt populärt bland eleverna. Ett tre-i-rad-spel skulle det kunna bli:)

Jag valde att förbereda klossar genom att såga till, slipa och betsa. Sedan skräddarsydde jag en lektion där eleverna lotsades genom flera moment: Först ett quiz på slöjdord där lika delar skicklighet och tur avgjorde vilken klossfärg de fick. Sedan fick de lära sig att mäta ut med linjal och skjutmått. Jag visade tekniker för att göra dekor. Därefter hade vi genomgång av pelarborren. Under tiden eleverna väntade på sin tur i borrkön fick de dekorera sin kloss genom att tälja eller fila in mönster.

Det jag vill ha ut av arbetsmomentet är att eleverna ska:
- introduceras till pelarborren
- introduceras till noggrann mätning och konsten att markera (markera mitten och strykmåttet)
- få uppleva efterbehandlingen bets och hur dekorativt det kan vara
- få testa på att skära dekor i en färgad yta så att träet under kommer fram

De här momenten är en förberedelse inför moment som kommer i årskurs 5.

Jag upplever att det finns en stark gammalt ideal av att eleven i slöjden ska tillverka slöjdföremål från råvara (gärna ohyvlad planka) till färdig produkt som går att använda. Jag ville i den här arbetsuppgiften prova på att reducera uppgiften så att de moment jag ville komma åt skulle komma i tydligt fokus. Jag tror att tydligheten och begränsningen i uppgiften passade den här, annars lite splittrade, gruppen utmärkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar