Sidor

onsdag 20 mars 2013

Film som instruktion lockar fram slöjdspecifika ord

I tisdags fortsatte vi att använda iPads och instruktionsfilm i arbetet med sammanfogning i lampettprojektet. Förra veckan märkte jag att eleverna ibland hade svårt att höra ljudet på filmen på grund av allt buller i salen. Det blev tydligt att det visuella ensamt inte var nog i den här instruktionen. Den här veckan hade jag tagit med headsets. Det fungerade bra och en glad överraskning var att flera av eleverna använde de slöjdspecifika orden mer frekvent.
"Elisabet, var hittar jag ett strykmått?", "Var finns ryggsågen?" och så vidare.
Eleverna hade tittat på filmen, pausat och gått för att utrusta sig med det de behövde och då tagit med sig det slöjdspecifika orden från filmen.
Jag upptäckte också att det iPad-fodral vi har (SmartCase) inte är idealiskt i slöjdsalen. Fodralet har en lite luden insida i vilken sågspån har en tendens att vilja fastna...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar