Sidor

söndag 13 oktober 2013

Svarvuppgift, del 2 och en reflektion kring var slöjden syns

När jag skulle genomföra min svarvkursuppgift fick jag börja med att närma mig den maskin i slöjdsalen som jag under första året som slöjdlärare inte rört. Jag fick börja med att inventera alla tillhörande attiraljer och försöka komma underfund med hur den modell av svarv jag har fungerar. Jag fick till slut kalla på vår tidigare slöjdlärare som fick visa mig hur man byter från längdsvarvning till skålsvarvning. Stort tack till dig Leif!

Jag har levt med en ganska snäv bild av vad svarvning är. Det har varit en bild med murriga 70-tals referenser. Klumpiga furumöbler med bulliga knoppar. Tjusiga ljusstakar med perfekta svängar. Tama skålar med ointressant uttryck. Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Ja, jag vet att det är en kraftig schablonbild, men innan jag dök in i slöjdandet som slöjdlärare för lite drygt ett år sedan hade jag väldigt liten anledning att reflektera över att vidga min tankebild av sådant som till exempel svarvning.

Jag märker att jag gång på gång återkommer till mina gamla snäva och oinspirerade upplevelser av slöjdföremål jag stött på. Hur kommer det sig att jag som ändå rört mig i konstnärliga kretsar och varit på otaliga hantverksmarknader har mött så lite slöjdföremål som inspirerat mig och tilltalat mig? Är det bara jag som känner så?
Nu när jag som slöjdlärare aktivt börjat söka inspiration har jag, speciellt via de nätkällor jag sökt upp, hittat mängder med bilder, filmer och slöjddiskussionsforum där jag inspireras och som utmanar min tanke.
Detta får mig att fundera över vilken bild av slöjdande och hantverk som den slöjdoinsatta exponeras för. Är det en bild som rimmar med nutida skapande och nutida formspråk. Behöver man vara slöjdnörd för att få ta del av inspirerande och nytänkande slöjd och hantverk? Var synliggörs slöjd i vårt samhälle? Var är slöjden i den offentliga konsten?

Jag har fått min bild av vad svarvning är ordentligt reviderad. I min svarvnings-Pinterest samlar jag inspirerande bilder, filmer och länkar.

Här är min svarvkursuppgift del 2 som jag kunde genomföra när jag väl fått min planskiva på plats. Jag bjuder på två misslyckade försök :)



1 kommentar:

  1. Sååååå snygg med träsnideri en riktig fin ask. Att snida i trä är något som jag bör lära mig men jag hittar ingen bra kurs i närheten tyvärr

    SvaraRadera