Sidor

fredag 11 oktober 2013

Slöjden öppnar upp för innovativa idéer

Jag har pratat med mina årskurs 3 elever om har man ska stå och hålla i raspen och filen för att få bra kraft. En av eleverna tyckte att man fick så ont i handen av att hålla i raspen med båda händerna som man kan behöva göra för att få bra kraft. Hennes bordsgranne föreslog då en lösning. Se nedan.

Jag gillar verkligen att problem och lösning kan bli så synligt och konkret i slöjdämnet. I svenska och SO, som jag tidigare undervisat i i många år, är det svårt att få detta lika tydligt och konkret. Om du, till exempel, hoppar över att göra styckeindelning i din text på svenskan blir visserligen texten svårare att läsa, men det går. I slöjden, om du hoppar över att fasa av kanterna när du raspar, då får du en gräsligt ful kant (se här för att förstå hur fult det kan bli) istället för den släta fina som du avsett. Materialet och teknikerna visar dig vad du behöver göra och du får oftast snabbt respons på om du gjort rätt.

Jag gillar också hur slöjden kan öppna upp för innovativa idéer hos eleverna som exemplet här nedan visar. Ett problem - ett samarbete - en lösning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar