Sidor

fredag 25 oktober 2013

Läderslöjd

Vilket roligt material läder är! Förra fredagen hade jag workshop i läder med min lärarlyftskurs i Göteborg. Gästlärare var Pelle Bohm. Pelle är slöjdlärare sedan 16 år tillbaka och även författare till fem gedigna pärmar slöjdläromedel. Pärmarna innehåller lite bastanta kring tekniker, material och verktyg samt en rad inspirations exempel på slöjduppgifter med steg för steg instruktioner i varje pärm. Steg för steg instruktionerna är tänkta att kunna användas av eleverna. Jag fick väldigt gott intryck av pärmarna och valde att köpa två som kurslitteratur.

På workshopen fick vi göra armband samt starta arbetet med en burk av något slag. Jag har knappt arbetat med läder förut och fick upptäcka att det var både lätt och svårt, men framför allt väldigt roligt. Läder inbjuder till många bra skolslöjdprojekt. Det behövs visserligen en hel rad speciella verktyg och läder är ett ganska dyrt material, men t krävs inga maskiner och eleverna kan färdigställa flera av de enklare projekten ganska snabbt samtidigt som de får möjlighet att lära sig ett flertal tekniker och färdigheter.

Pelle hade med sig en mängd inspirationsläderarbeten.
Punsar.

Här är mina första försök. De nedre bitarna är delar av ett kompisarmband där man
kan byta plats på delarna och kanske byta med varandra kompisar emellan.
Kompisarmband-idén kom från kursaren Tina. Mitt I <3-slöjd-armband blev lite för
mörkt när jag färgade det tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar