Sidor

fredag 11 oktober 2013

Problemlösning i slöjdsalen

Nu när Gold Star kommit fram till hjul-momentet i sitt Kul-på-hjul-projekt så uppstod ett problem. När hon provade ut vilka hjul hon skulle ha märkte hon att hjulen skymde själva nalleansiktet och att hakan på nallen skulle hindra hjulen från att rulla.

Jag frågade om det var någon eller några i gruppen som ville/kunde hjälpa till med lite problemlösning och flera av eleverna samlades och började diskutera och bidra med förslag på lösningar. Skulle hon behöva kapa av nallens haka? Hjulen kunde ju inte sitta i luften… Kunde man bygga på något?

Det här är en fantastiskt härlig och kreativ grupp treor som jag vet arbetat med mycket problemlösning inte minst på matematiklektionerna. Det här är en annan sak jag verkligen gillar med slöjden (läs i mitt förra inlägg om andra saker jag gillar), att problemlösning kan bli så fantastiskt hands-on, konkret och elevnära.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar