Sidor

lördag 12 september 2015

Spagettimått ger övning

Slöjduppgiften med att göra spagettimått fungerar bra. Eleverna är engagerade i sin design och de får förhålla sig till design och funktion på ett bra sätt. Designformen och hålen behöver samspela. Hålen måste rymmas inom formen vilket gör att eleverna tvingas till att vara noga och exakta när de använder sina mallar, markerar och sågar ut sin form.

Uppgiften är också ett bra repetitionstillfälle. Jag introducerade pelarborren för eleverna i årskurs 4 med slöjduppgiften tre-i-rad. I den uppgiften borrade de bara med en borrdimension och även om jag uppmanade dem att ta ur borren och ändra reglaget inför varje ny borrare i kön för att alla skulle få öva på de momenten så vet jag att det inte alltid blev gjort. Kön var lång och eleverna var ivriga att snabbt komma igång med att borra och jag hade inte möjlighet att alltid finnas där och checka.

I spagettimått-uppgiften behöver eleverna byta borr fyra gånger och kolla av reglaget varje gång. Det blir en bra övning så att de kan känna sig tryggare med borrmaskinen och det är samtidigt lite nytt eftersom vi borrar större hål och övar på att vända och möta upp så att hålet ska bli snyggt från båda håll.

Det kommer att ta lite tid innan alla hinner borra, men det som är bra är att de som väntar på sin tur kan såga, slipa och putsa på de yttre kanterna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar