Sidor

söndag 20 september 2015

Quiz som utvecklar slöjdordförrådet

I vecka fick mina fyror skapa spel med hjälp av appen TinyTap. Appen är ett supersmidigt verktyg för att snabbt och enkelt skapa spel som sedan går att länka till eller bädda in på en blogg.

Jag visade lite hastigt hur appen fungerade och sedan kunde eleverna i grupper skapa var sitt ordspel. De fick fem slöjdord av mig, fick hämta verktygen + två extra "lur-verktyg" (för att göra spelet lite svårare). De fotade av alla verktygen och skapade frågor genom att spela in sina röster. Eleverna tyckte att det var superkul.

Jag tyckte att jag valt väldigt enkla ord, till exempel ord som eleverna jobbat med i årskurs 3 såsom hammare, spik och hovtång. Men det visade sig att den här ordrepetitionen var väldigt nödvändig. Många av eleverna var osäkra på vad som var vad och skapandet av spelen samt spelandet som sen följer blir en väldigt bra övning.

Spelen har vi lagt på vår slöjdblogg Slöjdsalarna. Klicka på SLÖJDSPEL.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar