Sidor

måndag 13 januari 2014

Kursuppgift: Träbearbetning

Mitt första exempel är den sked som jag började med under vår kurs-workshop. Jag startade med att göra urgröpningen av själva skeden och fortsatte sedan med utsidan. Designen ändrade jag lite allt eftersom arbetet fortskred. Invändigt slipade jag skeden slät. Utvändigt lät jag facetterna från täljningen vara kvar i dekorativt syfte. Jag valde att skära ut karvsnitt på handtagets släta ovansida och oljade avslutningsvis in skeden med linolja. Skeden fick flytta in i vår kaffeburk.

Mitt andra exempel är en krympburk som jag påbörjade arbetet med i somras. Här är en länk till hur jag startade. Nu har jag skurit ut "skureut" på burken och målat ett tunt lager med linoljefärg. 
Sommarens arbete med att tälja en krympburk var en förberedelse för det Skapande skola-projekt som vi hade med årskurs 5 i början av hösten

Säkerhetsaspekter:
När man täljer med elever är det viktigt att noga gå igenom säkerhetsregler. Jag brukar samla eleverna och i lugn och ro visa kniven, knivens delar, gå igenom några viktiga säkerhetsregler (hur man tar ut en kniv ur fodralet, hur man går med kniv, att vi sitter ner, det egna utrymmet, låta det ta tid samt vad de gör om olyckan skulle vara framme) och visa två grundläggande täljgrepp (vi kallar dem för "Cykelstyret" och "Tumgreppet"). 

Andra täljprojekt:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar