Sidor

onsdag 29 januari 2014

Kursuppgift: Sammansättningar

Med de elever jag arbetar med (årskurs 3-5) har jag valt att ta upp följande sammansättningstekniker:

Årskurs
Sammansättnings-teknik
Verktyg och begrepp som introduceras
Projekt
3
spika
hammare, spik, spika, hovtång
Budbärare eller liknande
4
skruva
skruv, att skruva, skruvmejsel, stjärnmejsel, försänkare, försänkt, att försänka, kullrig skalle, försänkt skalle, rakt spår, kryss spår, förborra, syl
Budbärare eller liknande
5
centrumtapp
stålskala, anslags-vinkel, skjutmått, att mäta, 90⁰ vinkel, geringssåg, att borra, borrstål, borrdjup, pelarborr, att limma, torktid, att plugga/att tappa, skruvtving/limtving, att spänna fast
Lampett

I tabellen ovan har jag valt att ta med alla verktyg och begrepp som jag ser att eleverna behöver röra sig med för att klara tekniken och uppgiften kopplad till den. Man kan tydligt se hur antalet begrepp ökar för varje år. Många ord och begrepp kan tyckas självklara, men det är väldigt få av mina elever som har dessa begrepp klart för sig när jag träffar dem i slöjden. Jag väljer att introducera de här olika sammansättningsteknikerna i lugn och ro med ganska enkla slöjdprojekt så att alla elever kan lyckas. Dels lyckas slutföra sina projekt, men också lyckas befästa begreppen och den nya tekniken åtminstone till en viss del.

Med detta som grund i årskurs 3-5 tänker jag att man skulle kunna ta sig an lite mer avancerade sammansättningstekniker i högre årskurser.

När jag var på vår workshop om sammansättningar hade jag tagit 4.56-tåget från Uppsala till Göteborg. Sömnbristen gjorde mig otroligt ofokuserad något som verkligen inte var så passande till den precision som många sammansättningstekniker kräver. Jag fick inte så mycket gjort på själva workshopen.  Det blev en nyttig erfarenhet som kanske kan bidra till en ökad förståelse när jag möter ofokuserade elever i slöjden.

Nu har jag tagit mig tid till att genomföra kursuppgiften på hemmaplan istället. Jag valde att göra en liten låda/ram med fyra olika sammanfogningar. Jag vill att man ska kunna ta isär bitarna och titta på den separat så jag valde att inte limma ihop lådan. Jag fäste samman bitarna som inte håller samman av sig själva med minsta möjliga antal skruvar. På så vis kan jag lätt plocka isär lådan och demonstrera hur bitarna ser ut.

Överst till vänster: tappförband med lös kil, överst till höger: hörnbladskarv, rad två till vänster: gerat hörn,
till höger: lådan ovanifrån, nederst till vänster: nyfiken katt, till höger: sinkning med laxstjärt


Andra sammanfogningsprojekt som jag vill prova på med elever är de kreativa lådorna som Joakim visade (se nedan, sammanfogade med fastlimmat tyg) och ljuslyktor med halvt i halvt (se länk).

Joakims exempel på roliga lådor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar