Sidor

torsdag 29 augusti 2013

Instant blogging

Jag har haft lite dåligt samvete för att jag inte mäktat med att lägga ut alla elevers arbeten som vi dokumenterat. Jag har haft ett komplicerat system av krysslistor och webbmappar med elevernas alster i digital form väntandes på att läggas in på vår webbplats Slöjdsalarna. Jag har försökt vinnlägga mig om att alla ska synliggöras, men det har faktiskt inte fungerat. Att fota med en kamera, överföra bilden, ladda upp den på Wordpress, märka med alt-text, hitta ljudet som hör till, konvertera det till rätt format, ladda upp det och lägga in, för att sedan skapa inlägget med kategorier och etiketter... Nej, det säger sig självt. Det här blir omöjligt att kunna göra för 140 elever som kanske har två tre slöjdalster per termin.

Idag har jag provat Wordpressappen. Det är rena drömmen. Idag kunde eleverna och jag göra sex kompletta inlägg på lektionstid genom appen. Det är bara att skriva rubrik, välja kategori och skriva de etiketter man vill ha för att sedan fota och publicera. Voila! Så är inlägget fixat och färdigt.
Det här kommer jag även att kunna lära de äldre eleverna att göra själva. Det här kommer att göra dokumentationsarbetet så mycket lättare och bättre.

Det är först nu jag har en iPad jag kan använda i slöjdsalen som "min egen". Jag kommer även att få ett par iPods till salen i höst. De tänker jag att eleverna själva ska kunna använda för dokumentation och för att skapa och titta på instruktionsfilmer. Det kommer att bli kanon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar