Sidor

fredag 23 augusti 2013

Förstelärare

När jag läste beskrivningen av vilka arbetsuppgifter en förstelärare skulle ha i Uppsala kommun tänkte jag: ”Ja men, det är ju precis det här jag redan gör…”. Jag tänkte då mest på det arbete jag gör som IT-pedagog och IT-didaktiker i kommunen.

Så varför inte… Jag försökte hitta lite mer information om uppdraget, det jag hittade kändes lite tunt, men jag skickade in en ansökan ändå.

Jag blev kallad till intervju och när jag sitter där i den 20 minuter långa intervjun inser jag plötsligt av intervjuarens frågor att jag förväntas bli förstalärare i ett specifikt ämne. Det hade jag inte tänkt på. Det hade jag inte tänkt på alls... Hade jag tänkt på det hade jag nog inte dristat mig till att söka. Jag som just har kastat 15 års lärarerfarenhet i att undervisa i svenska, so och bild bakom axeln. Jag har lämnat de ämnen där jag har mest erfarenhet och valt ett nytt ämne. Ett ämne där jag visserligen har stor erfarenhet på vissa områden från egna privata utforskningar inom konst, skulptur och slöjdande, men min erfarenhet från skolämnet slöjd är fortfarande liten. Sedan ett år tillbaka undervisar jag på 50 % i trä- och metallslöjd och samtidigt läser jag in behörigheten till ämnet på distans.

Jag går ut från intervjun och tänker att det här kommer aldrig att gå. Jag kan ju inte bli förstelärare i svenska när jag inte undervisar i ämnet. Inte heller i so eller bild. Jag skulle möjligtvis kunna bli förstelärare i IT, men det är ju inget skolämne och så mycket hade jag nu förstått att det skulle vara ett läroplansämne man skulle ha sig tilldelat som förstelärare.

Jag blev ganska förvånad när jag i slutet av sommaren fick beskedet att jag hade blivit uttagen som förstelärare. I ämnet IT/slöjd. Jag kunde till en början inte riktigt känna mig bekväm med ämnesplaceringen eftersom jag är så ny i ämnet slöjd. Efter att ha pratat med ansvariga på kommunen kunde jag dock känna mig lugnare och nu håller det på att landa för mig. Ansvariga på Uppsala kommun vill att jag ska ha ett fokus på IT i mitt försteläraruppdrag. De vill samtidigt att jag ska representera slöjdämnet och ser potential i att jag kommer att kunna axla uppdraget i en snar framtid.

Det är med stor ödmjukhet, inför de många duktiga slöjdlärare med lång erfarenhet som finns i Uppsala kommuns skolor, som jag tar på mig uppdraget. Jag som ännu inte behärskar alla grundläggande tekniker och verktyg. Jag som just har börjat utforska det här kreativa skolämnets fantastiska möjligheter.

Jag kommer dock inte tomhänt till ämnet. Som jag skrev tidigare har jag en stor egenbegagnad erfarenhet av att arbeta skapande. Min erfarenhet från undervisning i bild har jag också med mig. Kursplanen i slöjd och bild påminner mycket om varandra. Min stora kärlek till och min långa erfarenhet i att undervisa i svenska bär jag också med mig. Språket är en viktig del i allt kreativt skapande. I slöjden kan språket utvecklas och fördjupas.
Det som jag först såg som en svaghet, min brist på erfarenhet av skolslöjdämnet, kanske också kan vara en fördel för mig i min nya roll. Jag ser allt inom slöjdämnet med nya ögon. Jag har inget ”så-har-man-alltid-gjort” med mig som tyngande bagage. Genom utbildningen jag går i Göteborg får jag senaste nytt i ämnesdidaktik kopplat till vår nya läroplan. Jag får också kursuppgifter granskade av kursare och universitetslärare i slöjd. Jag suger i mig som en svamp ocdh delar ständigt med mig av min upptäcktsresa, här på min pedagogblogg, i elevernas slöjdblogg Slöjdsalarna på Växthuset samt ibland även i olika Slöjd-Facebookgrupper.

Lite förbryllad är jag nog ändå över det överraskande förtroendet som ansvariga på kommunen visat mig. Förbryllad och också såklart väldigt smickrad och stolt. Genom att kombinera IT och slöjd har jag på kort tid kunnat visa upp vem jag som slöjdlärare är och hur jag jobbar. Här nedan är ett kort bildspel med länkarna jag kompletterade min ansökan med när det gällde att visa ”dokumenterade förbättringar av elevers studieresultat”.

Det är med nyfikenhet jag tar mig an uppdraget som förstelärare. Jag har fokus på IT med lovar att även fortsätta vara nyfiken på att utveckla och utmana ämnet slöjd. Det är då det händer!



1 kommentar:

  1. Skriv mer om hur arbetet fortgår. Här på Hammarskolan arbetar vi med datorn i slöjden

    SvaraRadera