Sidor

söndag 23 september 2012

Tälja trollstav

För mina fyror har jag nu startat ett arbetsområde om att tälja. Arbetsområdet rymmer också möjligheten att bekanta sig med våra olika träslag samt lite kulturhistoria om hur man använt skogen som råvara förr i tiden. Uppgiften består i att tillverka sin egen trollstav utifrån ett tilldelat träslag.

Jag har förberett genom att hämta in färskt trä (så färskt det nu kan vara så här på hösten när träden håller på att vinterförbereda sig...) i 2-3cm diameter av så många olika träslag jag kunde få tag på. Pinnarna har jag kapat i 25-35 cm långa bitar. Varje pinne märkte jag upp med en etikett i kartong.















Lektionstillfället innan vi startade arbetsområdet avslutade vi arbetsområdet med en genomgång av att tälja, säkerhet och grundläggande grepp. Nu när vi startade började vi med att repetera tälja. Jag pratade också kort om hur man nyttjade skogen förr i tiden, om hur nyttjade trädets delar, egenskaper och form när man slöjdade föremål.

Efter det läste jag ett kort avsnitt ur Harry Potter och de vises sten, avsnittet då Harry Potter är i Mr Ollivanders trollstavsaffär och köper sin första trollstav. Efter det delade jag ut en träpinne till var och en ur en tygpåse och nämnde träslaget. Som Mr Ollivander sa: "Det är inte trollkarlen som väljer trollstav, det är trollstaven som väljer trollkarlen."
Jag visade sedan några exempel på trollstavar jag täljt och bilder på några andra. Jag nämnde för eleverna att de fått färskt trä eftersom att det är lättast att tälja i. Jag hade med några torra träpinnar som den som ville fick prova tälja för att uppleva skillnaden. Sedan fick de sätta igång.

Det var verkligen duktiga på att följa de säkerhetsföreskrifter vi tagit upp och det var duktiga på att tälja. Många täljde för första gången någonsin. Vi kommer att fortsätta nästa vecka. Jag avslutade lektionen med att prata om hur vi ska förvara pinnarna för att de inte ska sprickas.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar