Sidor

fredag 28 september 2012

Hur tänker eleverna kring de fyra långsiktiga målen?

Här intervjuar några elever i fyran varandra
om de datavirus de gjort.

Det här inlägget är en del av en av mina kursuppgifter på lärarlyftet för trä- och metallslöjdlärare.

När jag startade terminen som ny trä- och metallslöjdlärare funderade jag över hur jag skulle kunna göra eleverna medvetna om målen vi skulle arbeta mot.

Jag har tidigare, som lärare i svenska, arbetat med symbolbilder för att ge elever förståelse för olika tekniker och begrepp i läsning. Det har varit lyckat. Bilden/symbolen har hjälpt eleven att strukturera upp undervisningen och bilden/symbolen har blivit en bra ”kom ihåg” för eleverna när vi arbetar med olika lästekniker. Genom att symbolbilderna sammanfattar komplicerade begrepp eller komplexa tekniker i en symbol blir det möjligt att prata med eleverna om dessa begrepp och tekniker genom att bara peka på symbolen. Förståelsen för symbolen får man arbeta med att bygga upp succesivt hos eleverna.

Jag valde att arbeta med symbolbilder även i slöjden. Jag valde ut bitar ur de långsiktiga målen och gjorde symbolbilder för dessa (jag är inte helt nöjd med de bilder jag i all hast fiskade fram från Microsofts ClipArt, men de får duga så länge…). De bilder jag använde mig av var (se även tidigare inlägg):

Första bilden föreställer en varningsskylt. Den står för säkerhet och de elever som arbetat i slöjdsalen fick berätta för mig vilka regler som gällde för säkerheten. (mål 1)

Andra bilden föreställde en verktygslåda. Den står för verktyg och tekniker. (mål 1)

Tredje bilden föreställde en ordbok och en pratbubbla. Den står för ord och begrepp och jag berättade att det är viktigt att vi använder korrekta ord i slöjdsalen. (mål 3 och 4)

Fjärde bilden föreställde en tankebubbla, en pratbubbla och en mikrofon. Den står för att reflektera, berätta om sina lärdomar och göra någon form av logg. (mål 3 och 4)

Senare har jag i några av mina grupper även introduserat två bilder till:

En bild av en glödlampa och en penna som står för idéutveckling, skiss och ritning. (mål 2)

En bild av en checklista och en kompass som står för arbetsbeskrivning och riktning i arbetsprocessen. (mål 2)

Igår intervjuade jag fyra av mina fyror om hur de uppfattat de fyra första bilderna.

Här är intervjun med Mannegryn, Mopoo, Moroten och Totto (elevernas nicknamn på nätet):


Det var underbart att höra eleverna reflektera, de hade många riktigt intressanta tankar. De överaskade mig med sina svar på vissa frågor. 

Jag ska försöka sammanfatt elevernas svar. Eleverna kunde räkna upp målen ”känna till verktyg och tekniker”, ”säkerhet”, ”reflektera” och ”slöjdspecifika ord”.  De mål eleverna pratar om är de nedbrutna målen som jag skriver om ovan. Eleverna tyckte att reflektion var det svåraste. Jag blev överraskad av att de alla tyckte att säkerhet var det lättaste.
”...för man vill ju inte göra illa sig och så tänker man på det”, som en elev uttryckte det.

Eleverna trodde att de visst kunde ha nytta av det de lärt sig i slöjden utanför slöjdsalen. De tänkte att de kunde ha nytta av det om de till exempel skulle bli snickare eller om de skulle tälja i skogen till exempel tälja en grillpinne. En elev gav exempel på att man kunde ha nytta av det om man skulle arbeta med att göra skulpturer. En annan elev gav förslag på att man kunde ha nytta av det om man skulle göra ett dataspel eller ett tv-spel. Då kunde man kanske tälja först och komma på idéer.
Det är underbart att höra hur fria 10-åringar kan vara i tanken och det är härligt att de har så många idéer för slöjdens nytta. Gladast blir jag över att de tänker på slöjdandet som en katalysator för idéer till andra områden.

Jag tror att eleverna kanske inte riktigt förstod frågan om vad vi gjort på slöjden för att komma närmare målen. Eleverna gav exempel på att de hjälpt en elev som skurit sig lite när vi täljt och att de lärt sig att ha tålamod när de slipar. De nämnde inte att de lärt sig och börjat använda en mängd slöjdord och en mängd tekniker samt att de reflekterat över sitt lärande genom intervjuer. Kanske behöver jag som lärare uppmärksamma eleverna om att de faktiskt lärt sig detta?

På frågan om hur vi kan fortsätta att arbeta mot målen gav en elev förslag på att vi kunde samlas i slutet av varje lektion och gå igenom det vi lärt oss. Det är något vi gör på de flesta lektioner.
Andra elever gav förslag på olika tekniker vi kunde arbeta med. När jag frågade vad de ville göra för föremål för att nå målen gav de förslag på tavla, svärd och en säng, kanske till och med en våningssäng.
"Om vi alla samarbetar så kan vi göra en stor säng", sa en elev. "Vi skulle lära oss spika, slipa", ja de var alla överens om att de skulle lära sig massor genom detta och sedan skulle de alla kunna ligga i sängen och ha det mysigt.



1 kommentar:

  1. Härliga barn, det är mina fina tjejer det där! Kompetenta barn :). Rolig intervju med många goda idéer :). Hälsa dem från mig .

    SvaraRadera