Sidor

söndag 9 september 2012

Slöjdklubb

Igår var det Kulturnatten här i Uppsala. Det är en kväll (numera har det utvidgats till att vara en hel dag) då kulturaktörer av olika slag får visa upp vad de håller på med. Syftet är att olika kulturföreningar ska synliggöras.
-Kulturen är som syret för oss människor! stod det i en debattartikel i gårdagens UNT med anledning av Kulturnatten.

Min dotter och jag besökte Slöjdklubben som för tillfället var inrymd i ett konferensrum i av stadens hotell. Där kunde man till exempel prova på att påta.

Jag inser nu, när jag börjat sätta mig in i vad slöjd är, att slöjd verkligen är en viktig kulturbärare. I en av broschyrerna man kunde ta vid Slöjdklubben står det så här:
"Slöjdens alla mönster och tekniker ger en gränslös vardagsgemenskap som vandrar mellan olika kulturer och länder. Materialen skiftar och är ofta lokala, man tager vad man haver. På så sätt brukas, bevaras och utvecklas kulturarven runt om i världen." ur broschyren "Våra händer formar framtiden, hemslöjd"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar