Sidor

måndag 11 mars 2013

Utveckling genom film

Jag har idag redigerat ihop en instruktionsfilm om att sammanfoga. Mina femmor har ett projekt där de designar och tillverkar lampetter med återbruk. Jag upptäckte förra terminen att eleverna kom till momentet sammanfoga vid väldigt olika tidpunkter under tiden vi hade projektet. För de elever som designat de mest komplicerade formerna för sin lampett kunde genomgången bli aktuell flera, flera veckor efter att den var aktuell för andra. Jag hade en tanke om att eleverna skulle få visa varandra. Några elever klarade det, men det är ganska många moment och jag märkte att det var svårt för eleverna att ta sig an den uppgiften. För mig som pedagog var det också svårt att hinna visa gång på gång på ett pedagogiskt sätt.

Idén föddes då om att spela in en instruktionsfilm. Nu är filmen klar och vi ska testa den i skarpt läge. det ska bli spännande att se hur det fungerar.

Det är också spännande ur aspekten att jag som så ny träslöjdslärare känner mig lite osäker på om jag gör rätt. Kan man göra så här när man sammanfogar? Namnger jag alla verktyg och metoder rätt? Genomför jag det på ett säkert sätt?
Jag bestämde mig för att jag inte kan låta dessa grubblerier hindra mig från att testa arbeta på det här sättet. Jag får publicera detta och hoppas att jag kan få hjälpsam respons på delar som kanske behöver justeras.

Att filma sina genomgångar ställer allting på sin spets. Allt blir synligt och allt blir definitivt. Det här är en väldigt intressant pedagogisk metod. Det synliggör mycket som annars är svårfångat och när det blir synligt kan man prata om det och utvecklas. Jag hoppas på det - utvecklingen.

Virusvarning på bloggen Slöjdsalarna

Nu har jag lagt in bilder på alla fyrornas datavirus på vår skolas slöjdblogg Slöjdsalarna.se. Eleverna börjar sina utvecklingssamtal den här veckan och kommer nu kunna visa den här terminens första slöjduppgift. Min tanke är att även lägga in ljudupptagningen där eleven berättar om sitt virus, men ljuduppspelaren på Wordpress verkar krångla, så jag får det inte riktigt att fungera som jag vill för tillfället...

  

lördag 9 mars 2013

Knyta matta på slöjden

Smithsonian Institution / Foter.com
Den här veckan har vi haft Öppet-hus-vecka på vår skola. Föräldrar är alltid välkomna till oss, men den här veckan uppmärksammar vi det lite extra och vi har haft många föräldrar och släktingar på besök. Det har varit roligt.

På av av fyrornas slöjdlektioner i torsdags hade vi en mamma och en mormor med. Jag pratade lite med dem under lektionen om vad de haft för slöjdundervisning när de gick i skolan och på den avslutande samlingen fick de berätta för hela gruppen som lyssnade fascinerade.
Ellsifers (elevens nick på nätet) mormor växte upp i Norrbotten och hon berättade hur hon som 15-åring sprättade upp gamla, nötta kläder, gjorde nystan och vävde trasmattor på vävstolen som hade sin givna plats i familjens stora kök.  De trasmattorna har hon kvar än idag.
Jordejordegubbs (elevens nick på nätet) mamma som växte upp i Iran berättade att de knöt persiska mattor på slöjden. De satt tillsammans och knöt knut för knut och klippte sedan av tofsarna i rätt längd.

Vilken rikedom att få resa i både tid och rum genom våra gästers berättelser!


fredag 1 mars 2013

Korgverkstad

Veckan innan lovet startade vi med arbetsområdet "Fläta korg" med våra årskurs 4:or. De gjorde en mall till botten, klippte ut och fick sin bit plywood "rå-sågad". Flera hann även börja såga ut sin form med kontursåg.  
Den här veckan arbetade många med att fixa till kanterna med fil och sandpappet och många hann även borra hål till pinnarna.
På sportlovet var min familj och hälsade på min gamla mamma i Västerbotten. Med mig därifrån fick jag en gammal trasmatta. Det var nämligen så att vi kom att prata om trasmattor i en grupp för ett tag sedan. Det visade sig då att det var flera som inte visste vad det var och att flera elever inte visste vad frans var. Nu när mattan var på plats pratade vi om vad mattan var gjord av. Många trodde att det handlade om disktrasor eller golvtrasor. När vi tittade noga på mattan kunde vi se att den var vävd av en rutig bordsduk, ett örngott och tyger från olika klädesplagg. 




Nu är det kul på hjul igen

Nu har årskurs 3 startat med sitt Kul-på-hjul-projekt. Jag hade två grupper som gjorde projektet i höstas och nu när vi kör igen så har jag gjort några finjusteringar. Till exempel valde jag att trycka mer på själva "följa instruktioner"-biten. Bara den lilla påtryckningen gjorde stor skillnad märkte jag. Eleverna var superbra på att använda sina arbetsbeskivningar som guider i arbetet. Jag blev riktigt imponerad! Det ser ut som om jag lugnt kan bocka av delen "Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar." i det centrala innehållet i Lgr 11.

 Några elever behövde hjälp för att kunna skissa sin idé. Här nedan ser ni en elev som tagit hjälp av bildsök på internet för att hitta den rätta formen på sin bandyklubba på hjul.

tisdag 26 februari 2013

Skiss

Idag har femmorna börjat skissa på idéer till sina lampetter. En del hann även börja mäta ut och såga.


fredag 22 februari 2013

Flippa slöjdsalen

Det måste vara en märklig känsla att klona sig själv och träffa ett flertal kloner i samma rum. Jag fick uppleva hur det skulle kunna vara förra veckan då jag provade att använda instruktionsfilm och iPads i slöjdsalen. Det var en märklig känsla att höra sig själv, höra sin egen röst på flera håll i klassrummet samtidigt. Eleverna pausade, spelade fram, backade, spelade om och om igen samtidigt som de testade, provade och försökte sig på det här med luffarslöjd.
Några elever valde instruktion från ett papper, för några räckte den demonstration jag gjort en gång, andra tittade helst på kompisen och några valde filmen som jag spelat in och som ligger på vår slöjdblogg.

När jag utvärderade med eleverna efteråt tyckte de inte att det var så märkvärdigt. Här nedan kan ni höra deras utvärdering:



Ni kan också höra gruppen Brown utvärdera. De är dock ganska kortfattade eftersom de är hungriga och helst vill ta lunch.

För mig som pedagog var det dock en stor skillnad på de här lektionerna och de lektioner jag hade om samma område under höstterminen. Jag kommer ihåg att jag på lektionen under höstterminen sprang runt och försökte hjälpa eleverna så gott jag kunde. Som jag kommer ihåg det var det en rätt så intensiv lektion för mig som lärare eftersom många av eleverna behövde mycket hjälp, flera hade svårt att läsa den skriftliga instruktionen och jag hade en känsla av att inte räcka till.
Nu, på samma lektioner på vårterminen, hade inte så mycket att göra. Eller rättare sagt, jag fick tid till just det som är en av de viktigaste uppgifter för mig som lärare, nämligen att gå runt bland eleverna och uppmuntra deras idéer, kanske ge ett och annat råd och heja på deras försök. Jag hade tid att vara där och se på när de lyckades och tid att vara på plats just innan något gick snett. Jag kunde också sitta bredvid eleven som behövde en-till-en-instruktion och ge den i lugn och ro utan att ha fem elever otåligt väntande på hjälp.


Att flippa klassrummet är en modern metodik där digitala verktyg är viktiga hjälpmedel för att skapa mer utrymme för kreativa processer, lärande samtal och fördjupat lärande i klassrummet. Ofta sammankopplas det flippade klassrummet med att elever har i hemläxa att titta på en genomgång på film. Så behöver det dock inte vara av vad jag förstått. Det flippade klassrummet är ett ganska öppet pedagogiskt begrepp. Det bekräftade två av det flippade klassrummets pionjärer, Jonathan Bergmann och Aaron Sams, som jag lyssnade på på årets BETT-mässa. Poängen, som jag förstår det, är att använda sig av modern teknik för arbeta med de nedre stegen i Blooms uppdaterade Taxonomi så att man i mötet pedagog och elever får tid och möjlighet att arbeta med de övre stegen.
I trä- och metallslöjden passar det inte så bra med instruktionsfilm som hemläxa då slöjd oftast lärs bäst genom att man gör och merparten av våra elever har inte möjlighet att göra trä- och metallslöjd hemma. Att låta eleverna se på instruktionsfilm på lektionstid kan fungera bra. Jag tror att det kan vara en möjlighet till att nå eleverna bättre på fler plan. Att spela in själva filmen är i sig intressant ur lärperspektiv både om jag som pedagog gör filmen, men också om jag skulle låta mina elever vara del i filmskapandet. Jag har fått mersmak:)