Sidor

onsdag 12 augusti 2015

Täljd mekanik - Polhem möter Pettson

Den här sommaren har jag tagit sommarlov från bloggandet. Jag har haft en skön sommar med många resor och en hel del avslappning. Sista veckan i juli gick jag en kortkurs på Sätergläntan i Dalarna. Per Helldorff, mästare i den täljda mekanikens konst, inspirerade och lärde ut hur man kan skapa roliga maskiner med mekanik i trä.

Att gå på kurs på Sätergläntan är en helhetsupplevelse. Kursgården ligger i en vacker naturmiljö, byggnaderna är fint inredda och god mat serveras i vackra keramikskålar med täljda slevar. Kursledarna är av toppklass för sitt område och ateljéerna är välutrustade och funktionella. Det pågår flera kurser parallellt och som deltagare på en kurs kan man besöka de andra och inspireras.

Förra året gick jag kursen Magiska askar med Jögge Sundkvist (hör hans sommarprat från 5/8 här). Den kursen var fantastiskt inspirerande och lärorik, årets kurs var likaså.

Per började med att berätta om hur han intresserat sig för mekaniken i gamla knäpphärvlar när han fått "täljarmbåge" (typ tennisarmbåge) mitt i producerandet av en beställning på 1000 täljda hjärtaskar. Mekaniken inspirerade honom till att göra egna täljda maskiner. Per hade med några av sina manicker. Resten finns för uppvisning i Pers mekaniska kabinett i Svalsjö i Östergötland som han driver tillsammans med sin fru som är illustratör.

Vi kursdeltagare fick börja med att tillverka en egen kopia av Pers applådmaskin. Det var ett bra pedagogiskt grepp eftersom vi genom det fick inblick i hur mekaniken är uppbyggd. Nästa uppgift var att tänka ut en egen idé och tillverka den. Resten av veckan gick åt till att klura och försöka tillverka den egna idén.

Min idé var lite för avancerad för att jag skulle hinna klart. En bit hann jag och jag ska försöka jobba klart med den på egen hand.


Här är en kort filmsnutt av våra applådmaskiner:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar