Sidor

måndag 24 augusti 2015

Spagetti och slöjd

Vad har spagetti med slöjd att göra? Det har årskurs 5 förstått nu när de startat terminens första slöjduppgift. Det känns jättekul att äntligen vara igång med mina slöjdgrupper igen efter sommarlovet.

Jag ville gärna ha in en ny kort uppgift för mina årskurs 5-grupper och till slut landade jag i att testa låta eleverna göra spagettimått. Mått som mäter hur mycket spagetti man ska ta till ett visst antal portioner. Det är en förhoppningsvis användbar pryl som rymmer lite miljötänk genom stoppa-matsvinnet-potentialen. Uppgiften rymmer förarbete med designtänk och mallarbete, ger eleverna chans att repetera och fördjupa sina kunskaper i att såga och forma trä samt chans att repetera och fördjupa sina kunskaper i att borra med pelarborrmaskinen.

Eleverna fick börja med att skissa och klura ut en egen design med hjälp av storleken på hålen. Eleverna uppmanades att göra minst fyra skisser. Skisserna skulle de sedan visa för minst två klasskompisar för att få respons. Därefter gjorde de sitt val av design och tillverkade en mall.

Många elever valde att göra små skisser och fick då lite utmaning när de skulle göra om skissen till en mall där alla fyra hålen skulle få plats på ett bra sätt. Jag tycker att det blev en riktigt bra och lagom utmanande övning med bra blandning av fri design (den yttre formen) och styrd form (hålen).

Alla elever hann skissa, välja och skapa mall på dagens 80 minuters-pass. En del hann börja såga ut sin form.

Vi använder oss av björk i ca 10 mm tjocklek som material.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar