Sidor

lördag 1 mars 2014

Hälsning till eleverna från Indien

I veckan har mina elever fått en liten hälsning från Indiskt hantverk i början av sina slöjdlektioner. Jag har visat några av de fina hantverk som jag köpte på min resa i Indien under sportlovet. Det känns kul att få lyfta fram lite av den fantastiska hantverksskatt som landet har att bjuda på.

Eleverna fick se en vackert broderad väska och det kluriga träskrinet från Kashmir. Träskrinet har en hemlig, väl dold låsmekanism. Eleverna fick prova att klura ut hur det skulle kunna öppnas. Riktigt klurugt var det. Inte alla grupper kunde komma på lösningen. I skrinet hade jag gömt en glittrig smyckesask och inuti den en liten ask med en liten överraskning i.

Många förskräckta och förtjusta skrik och skratt fick vi i slöjdsalen när den sista lilla asken öppnades. Den innehåller en liten snidad skalbagge som ser ut att röra på sig när man öppnar locket (den hade jag sedan förr och jag tror den har sitt ursprung i Sydamerika...) eftersom de små, små benen hänger och dinglar i små, små öglor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar