- Eleven får använda substantivet, namnet på verktyget, tillsammans med verbet, aktiviteten man utför med verktyget.
- Eleven övar självmant flera gånger innan hen spelar in.
- Kompisen i inspelningsparet valde här att inte prata, men hen bekräftar att inspelningen blir bra. De för en dialog kring ordet och betydelsen.
- Eleven lyssnar på sin inspelning för att höra om hen är nöjd och om det blev rätt.
- I nedanstående inspelning "showar" eleven på ett sätt som kommer att göra att vi vill lyssna på inspelningen igen och vi kommer att komma ihåg slutklämmen.
- Bilden "pimpas" på ett tilltalande sätt så att verktyget personifieras. Vi känner lite som att vi är kompis med Handborrskaftet.
- I det här fallet valde inspelningsparet på eget initiativ att komplettera den pimpade bilden med texten "Handborrskaft".
- Eleven lyssnar på eget initiativ på sina klasskamraters inspelningar.
- Inspelningen publiceras på skolan slöjdblogg och blir tillgänglig att lyssnas på igen och igen.
Flera verktyg som pratar hittar du i vårt slöjdgym på Slöjdsalarna på Växthuset.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar