Sidor

fredag 29 augusti 2014

Man blir stark av slöjd ;)

Det påstod jag och bröt med lätthet av en trästav.

-Får jag prova! kom genast en elevkör och det fick de.

Eleverna i mina årskurs 3-grupper provade bryta pinnen de fått. De tog i. De bände och bröt, men inte en enda kunde få av pinnen.
Jag delade då ut en ny pinne och bad dem försöka igen och nu gick pinnen av hur lätt som helst.

Med inspiration från en slöjdlärare på Facebook-gruppen Nationellt centrum för slöjd som jag nu tyvärr inte kan komma ihåg namnet på (cred till dig!) startade jag veckans lektion med denna styrketräning som egentligen är en genialisk genomgång i fiberriktning.

Eleverna fick sedan i uppdrag att undersöka hur fiberriktningen påverkade deras arbete när de fortsatte med slöjduppgiften de startade med förra veckan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar