Sidor

tisdag 19 augusti 2014

Kan slöjd förändra världen?

Jag ställde den frågan i början av mina femmors första slöjdpass. Nej, det var det ingen som trodde, sa de och tittade så där lite nyfiket på mig för de anade nog att jag hade något i bakfickan.
Jag visade dem några exempel på garnbombningar och några av Craftevism Collectives broderade lappar. Från färgglada garnbombningar som eleverna gissade fick människor att känna sig glada till lite mer politiska garnbombningar och broderier som eleverna med lite hjälp kunde klura ut möjliga budskap för.
Efter de här exemplen kunde eleverna tycka att slöjd nog visst kunde förändra världen. I alla fall lite grann. Flera påstod att de aldrig sett någon garnbombning tidigare. Detta trots att Uppsala är ganska väl garnbombat. Kanske det vi pratat om får dem att få syn på "bomberna" i stadsbilden en annan gång.

Samtalet om slöjd och garnbombning var starten av ett arbetsområde vi startar terminen med som har att göra med att det är valår. SO-läraren i mig kan inte hoppa över ett valår bara för att jag inte undervisar i samhällskunskap. Det får bli valtema i slöjden.

Jag gör en variant av samma startarbetsområde som jag körde med gruppen förra året då de fick göra budbärare med viktiga budskap. Nu tar vi ett steg till och de får göra ombud som för fram elevernas egna åsikter kopplat till valet. Själva slöjdandet blir en nyttig repetition av att sammanfoga med skruv och övning i att utveckla och utmana sin fantasi.
Ombuden kommer vi att fotografera av tillsammans med pratbubblor där elevernas åsikter är skrivna. Extra roligt är att ombuden med pratbubblor kommer att ställas ut på vårt lokala bibliotek, Gottsundabiblioteket, som också fungerar som vallokal. Slöjden kan göra elevernas röster hörda :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar