Sidor

måndag 2 december 2013

Att berätta med film

Filmsalen låg i min grundskola i källaren, precis under personalrummet. Att få gå till filmsalen var en ynnest. Att få sätta sig på de machesterklädda nedfällbara stolssitsarna och se på film det var lyxskola. Jag kommer ihåg hur det luktade, jag kommer ihåg dammet i ljuset från filmprojektorn.
Jag hade ingen tanke då på att jag själv skulle göra film tillsammans med mina elever när jag blev stor.

Att skapa film är idag lätt och något som var man kan göra. Jag tror att många av mina kollegor tror att det är svårt, men de har fel. Det är lätt. Faktiskt. Speciellt om man låter eleverna vara med.
Många tror också att det tar lång tid, men det behöver inte alls ta lång tid. Speciellt inte om man använder sig av iMovie Trailerverktyg. Med det kan man på en halvtimme skapa en cool trailer som ser helproffsig ut. Hur är det möjligt? Jo, verktyget har en styrd storyboard som man följer och dirigeras till att filma exakt rätt längd på klippen. Se mer om hur man gör här.

Fascinationen för film tycks inte ha mattats av. Mina elever verkar tycka att det är lika häftigt med film i skolan som jag tyckte när jag gick i grundskolan även fast de de inte har någon filmsal och även fast de flesta av dem har tillgång till miljontals filmer i sin ficka bara något klick bort. Film engagerar, inspirerar och berättar.

Här nedan är två filmer vi gjort de senaste veckorna. De är en del i vårt bloggprojekt Slöjdstafetten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar