Liljevalch själva beskriver utställningen som ett visuellt fyrverkeri och jag tycker att det är en riktigt bra beskrivning. De vill genom utställningen visa på vilka möjligheter mötet mellan teknologi, socialt engagemang och mänsklig kreativitet kan ge.
Se smakprov på Utopian Bodies from Liljevalchs on Vimeo.
Utställningen består av 11 rum med var sitt genomtänkt tema. Första rummets tema är Hållbarhet och tar upp modeindustrins möjligheter att utveckla tekniker för ett hållbart mode. Exempelvis nya material som mjölkfibrer, tillverkningsprocesser utan avfallsprodukter och tyg som löses upp i vatten efter en tid.
Överst till höger: My mother´s mode av Ryota och Chiaki Murakami, nederst till vänster: Molekylskor, 3D-printade skor av Francis Bitonti Studio, nederst till höger: vy av första rummet. |
Temat för andra rummet är Förändring och vill spegla en ögonblicksbild av vår samtids relation till födelse, förruttnelse och återfödelse. Ryohei Kawanishis projekt med barn från Fukushima kan illustrera återfödelse. Kawanishi besökte området efter tsunamin och tog fram sin nya kollektion i samarbete med de drabbade barnen.
Till vänster: vy över utställningsrum 2, till höger: Fem barnensembler i blandade material, Fairy Tales av Ryohei Kawanishi |
Överst Oxford skoskulptur med 1050 tänder, Apex Predator av Fantich & Young, i mitten till vänster: Hooves skor, White Russia och till höger: Hatt av uppstoppade råttor, båda av Iris Schieferstein |
Överst: Fondue Slipper skor av Satsuki Ohata, nederst: vy över rum fem. |
Vyer över rum sex. Tusentals vita rosor täcker väggarna tillsammans med porslinstallrikar. |
Vänster: Tröja med tre par ärmar av Sonia Rykiel, höger: Skyltdockebyst av Minna Palmqvist |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar