En del elever kan ha väldigt höga krav på sig själva och därför aldrig bli nöjda med sina teckningar. Det finns också andra elever där jag upplever att det inte riktigt handlar om höga krav, utan om att de inte fått träna upp verktyget skissa och teckna. Hur mycket får barn som inte tecknar eller ritar på eget initiativ i skola och på fritids arbeta med att öva teckna och rita? Vi lär eleverna bokstavsformer och sifferformer, men teckna är det, vad jag vet, få pedagoger som låter elever öva på ett medvetet och genomtänkt sätt. Det verkar vara något som barnen bara förväntas kunna.
Det är sorgligt att se elever som inte fått de verktyg hen behöver. Att kunna teckna och skissa är ett viktigt verktyg för att kunna vara innovativ och komma på idéer. Skissen utvecklar tanken och tanken utvecklar skissen, nya idéer kan födas. Att kunna teckna och skissa är en viktig färdighet i slöjden för att kunna nå slöjdmålen.
Jag peppade pojken jag skrev om ovan att "sova på saken" så att idéerna klarnade och kanske skulle bli lättare att skissa ner. Vi får se på torsdag hur det går.
Eleven på bilden har inget med texten att göra. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar