Sidor

söndag 1 februari 2015

Vävtrolleri

Jag har börjat samla väv-länkar i en ny väv-Pinterest-tavla. På Pinterest är det lätt att hamna i ett evighets-surf-hoppande där den ena intressanta "pinnen" leder till nästa och till nästa. Häromveckan ledde mitt vävsurfande mig till slut till vävramar som kallades ZoomLoom. Länkarna tog mig till några instruktionsfilmer som gjorde mig väldigt nyfiken. Alla länkar jag stötte på via Pinterest var amerikanska, men när jag sökte på nätet fick jag träff på en nät slöjdar-handel som sålde vävramarna (och mycket annat kul). Vävramen är inte helt billig, men jag var för nyfiken för att kunna låta bli att beställa.

Vävramen bygger på en vävtekink som jag inte sett tidigare. Man lindar tråd på ett specifikt sätt i tre lager innan man börjar med själva vävandet. Resultatet blir perfekta rutor med fina kanter. Det var lätt att lära sig och även min 11-årige son (se nedan) fixade både att linda och väva med bara lite hjälp.

När man vävt klart och fäst de två trådarna puffar man av sin lilla ruta och, volia, så har man väven klar. Det känns som trolleri :)




Följ Elisabets anslagstavla Väva :) på Pinterest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar