Sidor

torsdag 23 oktober 2014

Äldre lär yngre med inspelning

Fyrorna gör runamuletter. Det är dels en flört med SO-undervisningen och dels en repetition av att slipa och att tänka på fiberriktningen. Det är också ett sätt att mixa slöjdarterna då vi tvinnar ett band till amuletterna.

Jag bad en av grupperna att sammanfatta sina erfarenheter från att slipa genom att ge råd till andra. Råden spelade jag in med appen MP3 Blockflöjt. Här nedan kan ni lyssna själva.



Idag när jag hade lektion med årskurs 3 som just kommit fram till momentet slipa i sina Kul-på-hjul-projekt lät jag dem lyssna på fyrornas råd. De satt som små svampar och sög i sig råden. Det kändes grymt bra att kunna använda äldre elever till att undervisa yngre på ett så smidigt sätt. Det ska jag använda fler gånger :)

Inspelningen finns tillgänglig för eleverna på vår slöjdblogg Slöjdsalarna på Växthuset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar