Sidor

måndag 10 februari 2014

Kamratbedömning i slöjdsalen

Jag låter elever intervjua varandra som avslutning på vissa arbetsområden. Jag har skrivit om det tidigare här på bloggen till exempel i det här inlägget.

När jag tittade på klippet nedan slog det mig att det är lite synd att genomföra intervju bara i slutet av ett arbetsområde. Att sammanfatta sina lärdomar och att öva sig på att beskriva färg, form och idé är visserligen riktigt bra, men jag blev nu sugen på att föra in moment med kamratbedömning mitt under arbetsprocessen. En sådan kamratbedömning skulle kunna ge eleverna styrfart och öppna deras ögon för nya möjligheter. Jag tänker att det nog inte bara ger något för den som får bedömningen, utan säkert också skulle kunna ge något för den som ger. Om eleverna lär sig vad de ska titta på/bedöma så kommer de nog själva att vara mer uppmärksam på de delarna i det fortsatta arbetet. Det ska jag ta och testa.
Är det någon av er bloggläsare som har testat?


1 kommentar:

  1. Det är så himla bra att skapa möjligheter för eleverna att utveckla kunskap ihop med sina kamrater. Precis som du säger så blir eleverna mer medvetna på båda andras och sina egna kunskaper och då kommer de lättare kunna utmana sig själv och nå längre. Det finns många sätt att göra eleverna till resurser för varandra och detta är ett fantastiskt sätt. Jag prövar lite då och då med denna metod men oftare vill jag att eleverna skall vara resurser för varandra hela tiden genom att de faktiskt hjälper varandra och hela tiden håller ett levande samtal i slöjdsalen.
    Tack för att du delar med dig. Tillsammans blir vi bättre:-)

    SvaraRadera