Sidor

söndag 1 september 2013

Att lyssna på sina egna klokskaper

-Får vi lyssna? frågade mina årskurs treor mig efter att jag gjort mini-intervju med dem efter första slöjdlektionen.
-Ni får lyssna på bloggen! svarade jag.

En vecka senare, när vi lyssnar igenom intervjun i medan vi väntar in några eftersläntrare, frågar jag eleverna om det är någon som varit inne på bloggen för att lyssna på intervjun.
-Ja, jag har varit inne!
-Jag med! Sedan lyssnade jag på de andra två grupperna också!

Så coolt att eleverna kan gå in och lyssna på sina egna klokskaper efter lektionen. Coolt att de helt frivilligt väljer att göra det på sin fritid och så grymt att några av dem också väljer att lyssna på två andra gruppers klokskaper.
När jag började göra mini-utvärderings-intervjuer av eleverna var det mest för min egen skull, för att jag villa fånga elevernas tankar och höra hur de reflekterade. Nu anar jag stor potential i den här typen av intervjuer. Det här är något som helt klart går att utveckla...

Här kan även du ta del av elevernas erfarenheter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar