Sidor

torsdag 20 december 2012

Process och/eller produkt?

Jag har mixtrat fram och tillbaka med tema och layout på vår skolas nystartade slöjdblogg Slöjdsalarna. Nu har vi landat i ett utseende och nu ska vi äntligen börja fylla sidan med elevernas alster och göra den mer tillgänglig för eleverna.

Vad är vinsten egentligen med att visa enskilda elevers slöjdalster på bloggen egentligen? Jag har klurat mycket på den frågan sedan jag läste om slöjdcirkus och deras pedagogiska idé som bland annat går ut på att sätta processen i fokus snarare än resultatet.
Jag vill, som slöjdlärare, sätta processen och kreativiteten i fokus, men jag vill också att eleverna ska lära sig kunna känna sig stolta över sina produkter. I slöjden blir eleverna oftast väldigt stolta över det de gör. Det är dock inte helt rumsrent att vara stolt över något man gjort i vårt samhälle. Man ska helst vara lite klädsamt blygsam och inte skryta med det man gör. Jag tror dock att eleverna skulle må bra av att lära sig att kunna se på det de åstadkommit, kunna känna sig stolta och kunna säga att de är det. Det stärker deras självbild och ger pusselbitar till identitet, tror jag. Att hjälpa eleverna hitta sin identitet ligger i skolans uppdrag.
Jag tänker att slöjden är ett utmärkt tillfälle att träna detta eftersom stoltheten i de allra flesta fall redan finns där. Allt vi behöver göra är att ge stoltheten ett forum. Vår slöjdblogg kan vara det forumet.

Webbplatsen Slöjdsalarna på Växthuset är fortfarande under uppbyggnad, men ni får gärna besöka den redan nu. Lägg gärna till den i er RSS-läsare (vet du inte vad en RSS-läsare är? Det är din hjälpare i internetdjungeln som ger dig den information du själv vill ha. Se den här filmen för att lära mer!).


Slöjdsalarna hälsar god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar