Sidor

torsdag 3 april 2014

Problemlösning med wienerbröd

Förra vecka avslutade vi årskurs 3 röd grupps lektion med att tillsammans försöka hitta en lösning för A:s wienerbröd på hjul. A ville att wienerbrödet skulle rulla liggandes. Men hur skulle han sätta fast hjulen så att den rullade som han ville? Eleverna kom på flera lösningar. A fick i uppgift att klura och till nästa slöjdtillfälle välja ut en lösning.

Idag var slöjd igen för röda gruppen, men nu var A sjuk. På eget initiativ tog gruppen ändå vid där vi slutade förra gången. 
-Jag vet en lösning för wienerbrödet! Får jag visa?
-Jag har också en!
Det kan man inte säga nej till. Den här gången ritade vi på tavlan. Nu är vi ännu mer spända på vilken lösning A kommer att välja och kommer det att fungera?


Jag gillar det här med att lyfta upp ett slöjdproblem i grupp. Eleverna formar lösningar tillsammans där ett lösningsförslag bygger vidare på ett annat. Elever som är vana problemlösare får briljera och elever som är ovana får modeller och kan få smak för denna viktiga slöjdförmåga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar