Sidor

måndag 15 juli 2013

Krympburk

Tidigare i sommar testade jag att tälja en krympburk för första gången. Jag fick mycket hjälp av handledningen på sidan Slöjden i skogen. Jag hade också mycket nytta av Annemarie Adams tips om att man kan lägga färskt trä i kylen/frysen om man behöver ta en paus.
Jag lämnade burken på tork när vi åkte iväg på vår Norrlandsresa och jag var spänd på hur det skulle gå för min burk. Hade jag gjort rätt? Skulle locket kila fast sig som det skulle eller skulle hela burken spricka?

Nu är vi hemma och jag kan nöjt konstatera att botten har krymt fast finfint :)

För att kunna arbeta vidare inväntar jag nu nya bättre brynen som jag beställt. Jag har nämligen verkligen erfarit skillnaden mellan att arbeta med vassa verktyg och slöa. Det är som natt och dag. Det blir ett helt annat hantverk när verktygen är slöa. Eller kanske man kan säga att det inte blir något hantverk alls med slöa verktyg, det blir bara någon form av krafsande. Jag ser fram emot att göra lite "skureut" på burken, fixa till ett snyggt lock samt färgsätta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar