Sidor

torsdag 19 december 2013

Upphovsrätt i slöjdsalen

Kan man arbeta med upphovsrätt i slöjdsalen? Jo, absolut. Mina femmor har i uppgift att skapa en lampett med en egen design. En del elever väljer att leta bilder på nätet och göra decoupage. Är det ok att använda vilken bild som helst på ett eget slöjdföremål? Möjligtvis skulle det kunna anses ok om det bara ska användas hemmavid, men om vi, som vi gör, vill lägga ut en bild på slöjdföremålet på slöjdbloggen, är det då ok? Nej, då är det inte ok att använda vilken bild som helst.

Jag har försökt att guida mina elever i detta i bildletandet. I mån av tid har vi också varit noga och angett källan på själva slöjdföremålet. Jag ska utmana mig själv med att vara mer noga med just den senare biten.

Här är ett exempel på där vi angett källan.


Slöjdstafetten på Webbstjärnan

Jag  intervjuas om vårt bloggprojket Slöjdstafetten på Webbstjärnans hemsida. Läs här!


Göra-klart-dag

Idag har vi haft en väldigt rolig, men intensiv göra-klart-dag i träslöjdsalen. Vi har hamnat flera veckor efter vårt planering eftersom krympburkprojektet vi hade i början av terminen drog ut lite på tiden. Det innebar att ingen av årskurs 5:s lampetter var klara i början av den här veckan. Nu är alla utom två klara (en elev var sjuk och en är i Indien).

"Det här är den roligaste dagen på hela terminen!", sa en elev när han insåg att han kunde ha slöjd hela dagen om han behövde för att bli klar. Eleven i fråga hade i sitt skissarbete bestämt sig för att inte bara göra en lampett utan hela fem stycken i form av en slags utvikbart "altarskåp" för bilar. Eftersom eleverna normalt bara brukar hinna med en lampett nätt och jämt, så försökte jag lite fint föreslå att han kanske kunde begränsa sig till en triptyk, det vill säga tre. Men, nej, fem skulle det vara en för varje favoritbilmodell. Jag sa, ok, jobba på så får vi se. Eleven har jobbat på som vara den och idag blev han klar. En liten kompromiss kunde vi hitta med de yttersta "vingarna". Det är grymt imponerande att han fixade projektet från idé till färdig produkt.

"Jag tycker att det är lite högre nivå på våra lampetter jämfört med förra terminens femmors", reflekterade en annan elev. Den här terminens femmors design på sina lampetter är verkligen imponerande. Vi har haft fantastiska designs andra terminer också. Det är dock intressant att se hur elever reflekterar och förhåller sig till tidigare gruppers slöjdande. Har ni märkt att elever gör det? Hur påverkar det deras arbeten?

En egen reflektion över dagen var att det roligaste var att ha mixade åldrar i slöjdsalen. Jag hade nämligen både årskurs treor och årskurs femmor samtidigt i salen. Elever som annars aldrig pratar med varandra började samtala och prata om både sitt slöjdande och andra saker. Slöjdandet inbjöd på ett härligt och otvunget sätt in till kontakt. Kul!

Här är alla elevers lampetter.

Uppgiften är att skapa en lampett med egen design inkluderande återbruk av något slag.

fredag 13 december 2013

Slöjden kan inspirera digitalkunskapen

"Ersätt skolslöjden med sociala medier-kunskap", skriver Internetworlds Jack Werner.

Gärna dataslöjd i skolan, men aldrig som ersättning av slöjdämnet, tänker jag. Digitalkunskap* behöver in i alla ämnen i skolan. Skolan ska vara en del i samhället. Dagens samhälle är digitalt, alltså ska skolan låta det digitala genomsyra skolämnena. I den bästa av världar skulle inga särskilda IT-lektioner behöva finnas. De digitala redskapen ska vara en naturlig del i den verktygslåda som skolan förfogade över och IT skulle användas vid sidan av papier mache och svampexkursioner.
Vi är, på de flesta skolor i Sverige, inte där ännu. Digitalkunskap behöver fortfarande på många håll ligga som särskilda lektioner för att de baskunskaper som behövs för en bra digital-kunskpas-integrering i alla ämnen ska komma på plats.

Slöjden är unik med att kombinera hantverkskunnande, miljömedvetenhet och entreprenörskap med estetiska synpunkter och en medveten formgivning som eleven själv varit aktiv i att utforma och genom att eleverna själva jobbar med verktyg och redskap (Visst är det bra formulerat? Jag ska inte ta åt mig äran. Det är snyggt formulerat av Kajsa Borg från slöjdlärarutbildningen vid Umeå universitet.). Samspelet mellan handens arbete, känslan för material och tankens fantasi och kreativitet kan inte ersättas med någon form av digitalkunskap. Digitalkunskap kan komplettera och effektivisera slöjden på samma sätt som digitalkunskap kan komplettera och effektivisera skolans övriga ämnen.

Det som är speciellt med slöjden och det pratas alltmer kring slöjd och IT/Makerkultur i samma mening är att slöjden har styrkor som digitalkunskap kan lära sig av. "Hantverkskunnande, miljömedvetenhet och entreprenörskap med estetiska synpunkter och en medveten formgivning som eleven själv varit aktiv i att utforma och genom att eleverna själva jobbar med verktyg och redskap", allt det gäller även för digitalkunskapen. Slöjden har en stark tradition av idéutveckling och kreativt arbete. Vi kan dela med oss av slöjdens unika pedagogiska tänk till digitalkunskapen och vi kan även ta del av vinster från digitalkunskapen in i slöjden.

Här nedan ser ni ett verktyg som används i Maker-sammanhang.




*ordet Digitalkunskap är, av vad jag förstår, myntat av Teacher Hack

måndag 9 december 2013

Dataslöjd på schemat?

Kia Höök, professor på Institutionen för Data- och Systemvetenskap vid KTH, propagerade redan 2009 för införandet av det nya skolämnet "Dataslöjd" i skolan. På samma sätt som elever får skapa i textil, metall och trä borde elever få skapa digitalt och till exempel skapa webbsidor, spel och prova på att programmera.

Darja Isaksson, vd för Ziggy Creative Colony höll ett brandtal för makerkulturen i skolan på Internatdagarna 2013. Makers tror inte att internet fördummar oss eller håller på att förstöra våra liv. Makers förstår vad man kan göra med digital teknik och de skapar, de blir kreativa. Det de inte kan, det lär de sig, för Makers lever livslångt lärande, menar Darja.

Se hela hennes grymt inspirerande pecha kucha här nedan.
Läs även mitt inlägg om detta i min IT-blogg I love IT.

söndag 8 december 2013

Vad händer efter "Herre Gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden"?

"Det var en gång för länge sedan ett stycke trä."

Så startar den klassiska berättelsen om Pinocchio som nu går som familjeteater på Uppsala Stadsteater. Helt klart sevärd, men lite läskig för de yngre. "Välkryddad och charmig" skriver recensenten i UNT. Jag har sett den idag med min familj och känner mig uppfylld av en färgstark teaterupplevelse.

Berättelsen handlar, som bekant, om den fattige dockmakaren Geppetto som en dag hittar ett stycke trä som han skapar en docka av. Som ett mirakel får dockan liv och Geppetto döper den till Pinocchio.

Får det dina elever skapar i slöjden liv? Hur ser det livet ut? Vem använder saken? Vad känner de för slöjdföremålet? Vilken kulturell betydelse får slödsaken i familjen? Vad händer efter "Herre Gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden"?. Det skulle vara kul att ta reda på... Kanske det kan bli ett fotoprojekt i vår... Jag ska klura på det. Är det någon som vill haka på och ta reda på detta?


måndag 2 december 2013

Att berätta med film

Filmsalen låg i min grundskola i källaren, precis under personalrummet. Att få gå till filmsalen var en ynnest. Att få sätta sig på de machesterklädda nedfällbara stolssitsarna och se på film det var lyxskola. Jag kommer ihåg hur det luktade, jag kommer ihåg dammet i ljuset från filmprojektorn.
Jag hade ingen tanke då på att jag själv skulle göra film tillsammans med mina elever när jag blev stor.

Att skapa film är idag lätt och något som var man kan göra. Jag tror att många av mina kollegor tror att det är svårt, men de har fel. Det är lätt. Faktiskt. Speciellt om man låter eleverna vara med.
Många tror också att det tar lång tid, men det behöver inte alls ta lång tid. Speciellt inte om man använder sig av iMovie Trailerverktyg. Med det kan man på en halvtimme skapa en cool trailer som ser helproffsig ut. Hur är det möjligt? Jo, verktyget har en styrd storyboard som man följer och dirigeras till att filma exakt rätt längd på klippen. Se mer om hur man gör här.

Fascinationen för film tycks inte ha mattats av. Mina elever verkar tycka att det är lika häftigt med film i skolan som jag tyckte när jag gick i grundskolan även fast de de inte har någon filmsal och även fast de flesta av dem har tillgång till miljontals filmer i sin ficka bara något klick bort. Film engagerar, inspirerar och berättar.

Här nedan är två filmer vi gjort de senaste veckorna. De är en del i vårt bloggprojekt Slöjdstafetten.