Sidor

onsdag 27 mars 2013

En stjärna på hjul

Nu är Papegojas (elevens nick) kul-på-hjul klar. När hjulen var på plats upptäckte han att den inte rullade så bra. En av spetsarna stack ner för långt och bromsade ekipaget. Att fila lite till blev lösningen.


måndag 25 mars 2013

Kul på hjul på lut

Ajnor gör en penna på hjul i sitt Kul-på-hjul-projekt. Hon bestämde att hon ville att hennes penna skulle vara på en platta. Hon ritade ut hur stor plattan skulle vara och jag hjälpte henne att montera fast pennan. Jag bet mig i tungan, men jag är nu glad över att jag inget sa om mina misstankar om att ekipaget skulle få svårt att stå utan att välta.

När Ajnor plockade fram sitt projekt nästkommande slöjdlektion konstaterade hon själv att det inte skulle fungera. Pennan skulle tippa baklänges. Vi diskuterade lösningar och Ajnor föreslog en längre platta som lösning.

Jag återkommer med hur det gick.

Här visar Ajnor hur pennan tippar och sin tänkta lösning:

video

fredag 22 mars 2013

Skräcktrailer om kanttrixet

Vi fortsätter att undersöka möjligheterna med trailer-funktionen iMovie. För några veckor sedan gjorde vi en trailer om verktygen vi använde i slöjdområdet Datavirus. Nu har vi gjort en trailer i skräckfilmsstil för hur man ska undvika att ändträet flärpar sönder när man raspar eller filar. Jag som är ny slöjdlärare har inte riktigt alla slöjdbegrepp klart för mig ännu. Jag vet inte om det finns något korrekt slöjdspecifikt ord för just det man gör för att undvika flärpandet (det är säkert heller inte rätt ord... vad heter det när det fransas upp?) i ändträet. Finns det något ord? I brist på annat har jag kallat det för kanttrixet - ett trix för att få en fin kant.

Här är vår trailer. Tre elever från årskurs 5 hjälpte mig göra den. Känsliga tittare varnas för att det är lite läskigt;)

We are all Makers!

...det påstår Dale Dougherty i det här TED-klippet och ger en hel rad fantastiska exempel på människors kreativitet. När vi människor är "makers", när vi skapar, har vi kontroll över vår tillvaro och vi utmanar gränser, menar Dale Dougherty.

Någon som skapar behöver inte alltid veta vad det är hen skapar eller varför det skapas, säger Dale Dougherty i klippet. Det finns en märklig drivkraft som får oss att skapa ändå, utan att alltid veta vad och varför. Varför skapar man till exempel en höghuscykel (se exempel i klippet)? Det är inte lätt att motivera annat än att personen vill undersöka om det går. Är det möjligt? Skulle det fungera?

Som jag ser det är det nyfikenheten som Dale Dougherty talar om här. Att låta sig som person drivas av nyfikenhet. Det öppnar upp för kreativitet. I ämnet slöjd kan vi till stor del låta eleverna var "makers". Jag har vinnlagt mig om att skapa uppgifter, eller kunskapsområden som Jenny Frohagen kallar det (bra ord!), som rymmer skaparkreativitet för eleverna. Uppgiften ska utmana eleven att tänka kreativt och hitta en egen design och gärna egna lösningar. När detta lyckas får man aldrig en tråkig stund som slöjdlärare:)

Hur många saker kan du använda en tegelsten till?

När jag ser det här klippet tänker jag att jag är lyckligt lottad som får möjlighet att arbeta med barn dagligen i  en miljö som lockar fram och främjar kreativitet.

onsdag 20 mars 2013

Film som instruktion lockar fram slöjdspecifika ord

I tisdags fortsatte vi att använda iPads och instruktionsfilm i arbetet med sammanfogning i lampettprojektet. Förra veckan märkte jag att eleverna ibland hade svårt att höra ljudet på filmen på grund av allt buller i salen. Det blev tydligt att det visuella ensamt inte var nog i den här instruktionen. Den här veckan hade jag tagit med headsets. Det fungerade bra och en glad överraskning var att flera av eleverna använde de slöjdspecifika orden mer frekvent.
"Elisabet, var hittar jag ett strykmått?", "Var finns ryggsågen?" och så vidare.
Eleverna hade tittat på filmen, pausat och gått för att utrusta sig med det de behövde och då tagit med sig det slöjdspecifika orden från filmen.
Jag upptäckte också att det iPad-fodral vi har (SmartCase) inte är idealiskt i slöjdsalen. Fodralet har en lite luden insida i vilken sågspån har en tendens att vilja fastna...


söndag 17 mars 2013

Slöjddiskussioner på Facebook

Som IT-pedagog har jag har jag stor nytta av flera olika Facebookgrupper där folk med liknande intressen frikostigt och öppet delar tankar, frågor, tips och idéer. Facebookformatet inbjuder till givande diskussioner där alla som önskar kan ta orda och delta. Nu har jag hittat en grupp även för slöjd, nämligen Nationellt resurscentrum för slöjd. Gruppens 495 medlemmar delar tankar om bedömning om slöjd samt andra tankar och tips inom slöjdämnet. Det verkar vara en riktig resurs!
Tack Martina Rylander Lundström som tipsade mig om sidan. Gruppen startad av bland annat Jenny Frohagen med en önskan om att även ämnet slöjd får ett Nationellt resurscentrum.

I gruppen fick jag tips om nedanstående fascinerande film:

Fläta med palm

Fyrorna har kommit igång med flätningen i sina korgprojekt. 

En elev ställde frågan: "Vad är det gjort av?". Det var pedding-rottingen vi använder till att fläta med hon undrade över.
Vilken bra fråga och vad superbra att vi fått våra elever till att börja reflektera över sådana saker. Faktum var att jag själv inte riktigt visste. Jag visste att det var rotting, men vad är rotting gjort av? Vi tog hjälp av den världsvida webben. Genom en sökning fick vi reda på att det är gjort av en slags palm, calamus rotang, som växer i sydvästra Asien.


Kul på hjul på G

Nu är våra treor i full färd med sina kul-på-hjul-projekt. Överst är mallen och en utsågad bit till en pommes frittes på hjul. Nederst till höger kan man tydligt se hur skiss, mall och utsågad träbit hänger samman.


Nyckelhängare

Nu har jag till slut min nyckelhängare klar till slöjdsalen. Många elever kommer till slöjdlektionen med nyckelband runt halsen. Vi har inte haft någon bra ställe för dem att hänga från sig dessa.

När vi i vår familj efter julen slaktade vår julgran räddade jag en kvistrik bit och började tälja med tanke på att det skulle kunna bli en hängare. Jag vet att jag borde ha offrat en sida som "mot-väggen-sida", men jag blev så förtjust i alla kvistar som spretade åt alla håll att alla till slut fick bli kvar. Det blev en 360°-gradig hängare och det krävde i sin tur en alternativ upphängning. 

Nu har jag vår nyckelhängare färdig. Jag tyckte att det var väldigt roligt att göra "skure-ut" (som Jögge kallar det) och hade svårt att stoppa mig när jag väl satt igång. Det  var riktigt roligt även om jag är nybörjare och inte har riktigt rätt utrustning. 
Jag har också gjort "skure-ut"-mönster på en kvastupphängare vi ska ha i slöjdsalen (bilden längst ner till höger). Det finns en risk att slöjdsalen snart kommer att likna en norsk stavkyrka med alla sina träsniderier..;)




tisdag 12 mars 2013

Jögge lär mig

Jag har inhandlat fyra DVD-slöjdkurser om att tälja, måla med linoljefärg, slipa knivar med mera. Ganska dyrt var det, men jag kunde använda mina VFU-pengar (pengar från handledning av studenter).

Filmerna är ingen direkt rafflande filmproduktion, men de olika momenten visas tydligt och slöjdaren som handleder, Jögge Sundqvist, är en bra pedagog och han imponerar stort med sina täljprojekt. Jag har tittat på närmare hälften av innehåller nu och jag tycker att jag lär mig väldigt mycket. Det känns toppen att kunna gå tillbaka och titta på vissa av momenten igen.

måndag 11 mars 2013

Utveckling genom film

Jag har idag redigerat ihop en instruktionsfilm om att sammanfoga. Mina femmor har ett projekt där de designar och tillverkar lampetter med återbruk. Jag upptäckte förra terminen att eleverna kom till momentet sammanfoga vid väldigt olika tidpunkter under tiden vi hade projektet. För de elever som designat de mest komplicerade formerna för sin lampett kunde genomgången bli aktuell flera, flera veckor efter att den var aktuell för andra. Jag hade en tanke om att eleverna skulle få visa varandra. Några elever klarade det, men det är ganska många moment och jag märkte att det var svårt för eleverna att ta sig an den uppgiften. För mig som pedagog var det också svårt att hinna visa gång på gång på ett pedagogiskt sätt.

Idén föddes då om att spela in en instruktionsfilm. Nu är filmen klar och vi ska testa den i skarpt läge. det ska bli spännande att se hur det fungerar.

Det är också spännande ur aspekten att jag som så ny träslöjdslärare känner mig lite osäker på om jag gör rätt. Kan man göra så här när man sammanfogar? Namnger jag alla verktyg och metoder rätt? Genomför jag det på ett säkert sätt?
Jag bestämde mig för att jag inte kan låta dessa grubblerier hindra mig från att testa arbeta på det här sättet. Jag får publicera detta och hoppas att jag kan få hjälpsam respons på delar som kanske behöver justeras.

Att filma sina genomgångar ställer allting på sin spets. Allt blir synligt och allt blir definitivt. Det här är en väldigt intressant pedagogisk metod. Det synliggör mycket som annars är svårfångat och när det blir synligt kan man prata om det och utvecklas. Jag hoppas på det - utvecklingen.

Virusvarning på bloggen Slöjdsalarna

Nu har jag lagt in bilder på alla fyrornas datavirus på vår skolas slöjdblogg Slöjdsalarna.se. Eleverna börjar sina utvecklingssamtal den här veckan och kommer nu kunna visa den här terminens första slöjduppgift. Min tanke är att även lägga in ljudupptagningen där eleven berättar om sitt virus, men ljuduppspelaren på Wordpress verkar krångla, så jag får det inte riktigt att fungera som jag vill för tillfället...

  

lördag 9 mars 2013

Knyta matta på slöjden

Smithsonian Institution / Foter.com
Den här veckan har vi haft Öppet-hus-vecka på vår skola. Föräldrar är alltid välkomna till oss, men den här veckan uppmärksammar vi det lite extra och vi har haft många föräldrar och släktingar på besök. Det har varit roligt.

På av av fyrornas slöjdlektioner i torsdags hade vi en mamma och en mormor med. Jag pratade lite med dem under lektionen om vad de haft för slöjdundervisning när de gick i skolan och på den avslutande samlingen fick de berätta för hela gruppen som lyssnade fascinerade.
Ellsifers (elevens nick på nätet) mormor växte upp i Norrbotten och hon berättade hur hon som 15-åring sprättade upp gamla, nötta kläder, gjorde nystan och vävde trasmattor på vävstolen som hade sin givna plats i familjens stora kök.  De trasmattorna har hon kvar än idag.
Jordejordegubbs (elevens nick på nätet) mamma som växte upp i Iran berättade att de knöt persiska mattor på slöjden. De satt tillsammans och knöt knut för knut och klippte sedan av tofsarna i rätt längd.

Vilken rikedom att få resa i både tid och rum genom våra gästers berättelser!


fredag 1 mars 2013

Korgverkstad

Veckan innan lovet startade vi med arbetsområdet "Fläta korg" med våra årskurs 4:or. De gjorde en mall till botten, klippte ut och fick sin bit plywood "rå-sågad". Flera hann även börja såga ut sin form med kontursåg.  
Den här veckan arbetade många med att fixa till kanterna med fil och sandpappet och många hann även borra hål till pinnarna.
På sportlovet var min familj och hälsade på min gamla mamma i Västerbotten. Med mig därifrån fick jag en gammal trasmatta. Det var nämligen så att vi kom att prata om trasmattor i en grupp för ett tag sedan. Det visade sig då att det var flera som inte visste vad det var och att flera elever inte visste vad frans var. Nu när mattan var på plats pratade vi om vad mattan var gjord av. Många trodde att det handlade om disktrasor eller golvtrasor. När vi tittade noga på mattan kunde vi se att den var vävd av en rutig bordsduk, ett örngott och tyger från olika klädesplagg. 




Nu är det kul på hjul igen

Nu har årskurs 3 startat med sitt Kul-på-hjul-projekt. Jag hade två grupper som gjorde projektet i höstas och nu när vi kör igen så har jag gjort några finjusteringar. Till exempel valde jag att trycka mer på själva "följa instruktioner"-biten. Bara den lilla påtryckningen gjorde stor skillnad märkte jag. Eleverna var superbra på att använda sina arbetsbeskivningar som guider i arbetet. Jag blev riktigt imponerad! Det ser ut som om jag lugnt kan bocka av delen "Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar." i det centrala innehållet i Lgr 11.

 Några elever behövde hjälp för att kunna skissa sin idé. Här nedan ser ni en elev som tagit hjälp av bildsök på internet för att hitta den rätta formen på sin bandyklubba på hjul.